شناسهٔ خبر: 15902 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

مزایای تعرفه‌گذاری واحد در کریدورهای بین‌المللی/ تخفیف‌های تعرفه‌ای ایران برای جذب ترانزیت منطقه/ برنامه‌های ایران برای تکمیل کریدور ریلی شرقی – غربی و شمالی-جنوبی

مرتضی علی احمدی مديركل بازرگاني و بازاريابي شركت راه آهن در اختتامیه اسکاپ گفت: با هدف ایجاد جذابیت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای عبور کالاهای ترانزیتی از منطقه پیشنهاد می شود همه کشورها در قالب تفاهم نامه‌های چندجانبه سیاست‌های واحد و یکپارچه را برای کریدورهای بین المللی دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمرتضی علی‌احمدی روز دوشنبه ۳۰ آذر در مراسم چهارمین اجلاس نشست تبیین سیاست‌های خط مشی تقویت ارتباطات حمل و نقل در جنوب، جنوب غرب و آسیای مرکزی (UN-SCAP) که هتل لاله تهران برگزار شد گفت: هدف ما تقویت کریدورهای حمل و نقلی با تمرکز بر کریدورهای ریلی است. در تمام کشورهای اروپایی و مدرن تلاش برای توسعه کریدورهای ریلی در اولویت قرار دارد.

وی به اعمال تخفیف‌های تعرفه‌ای ایران برای جذب ترانزیت منطقه خبرداد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با سیاست مدیریت کریدوری با هدف تقویت کریدور بین‌المللی بسیار موافق است و در جهت توسعه کریدورهای بین المللی تلاش بسیاری می‌کند.

علی‌احمدی با بیان اینکه موقعیت منطقه‌ای ایران از نظر جغرافیایی یک موقعیت ژئواکونومیک است افزود: موقعیت جغرافیایی ایران از نظر اقتصادی دارای اهمیت بالایی است با وجود حدود ۱۰۰۰ کیلومتر نوارساحلی ایران در شمال از بندرانزلی تا آستارا و همچنین نوار ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، بخش مهمی از مسیرهای زمینی شرق به غرب آسیا از ایران عبور می‌کند در این راستا کریدور سرخس- رازی از جمله مسیرهای ترانزیتی بسیار مناسب زمینی است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه تکمیل این مسیر، در تلاش است تا مسیر ریلی خواف- هرات را تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برساند.

مديركل بازرگاني و بازاريابي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: اتصال مسیر چین، قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان، ایران و ترکیه که برای جابجایی محموله‌های چین به اروپا هدفگذاری شده از جمله کریدورهای بین المللی است که ایران در صدد است این کریدور را با مشارکت این کشورها به بهره‌برداری برساند.

وی ادامه داد: از جمله کریدورهای شرقی - غربی اتصال کرمانشاه، خسروی، عراق و روسیه با رویکرد اتصال به آب‌های آزاد مدیترانه و جنوب اروپا است. تکمیل کریدور شرقی – غربی با این رویکرد است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد علاوه بر اتصال به مرز رازی در ترکیه٬ با اتصال به کشورهای افغانستان و عراق کریدور بین المللی شرق به غرب را تکمیل کند که راه آهن ایران در تلاش است با یک نگاه یکپارچه و مدیریت کریدوری اتصال مسیرهای ریلی صورت گیرد.

علی‌احمدی به کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: در همین راستا مسیر ریلی بافق – مشهد تقریبا به طول ۸۰۰  کیلومتر موجب اتصال آب‌های آزاد به کشورهای CIS شد و تقریبا هزار کیلومتر مسیر موجود را کوتاه کرد. در ادامه کریدور شمال به جنوب مسیر قزوین – رشت – انزلی و آستارا – آستارا در دست احداث است که تقویت‌کننده کریدور شمال – جنوب است.

وی ادامه داد: در همین راستا بین راه آهن ایران و راه آهن آذربایجان جهت اتصال راه آهن آستارا به آستارا توافقات دو طرفه‌ای صورت گرفته است.

مديركل بازرگاني و بازاريابي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: همه این اقدامات در جهت تکمیل کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب است ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در تلاش است که مبادی و ورودی‌های مرزی خود را با ظرفیت و آمادگی بالا برای حمل و نقل ریلی و کریدورهای بین المللی آماده‌سازی و در اختیار سایر مسیرهای منطقه قرار دهد.

علی‌احمدی افزود: برای کاهش سهم هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا با توجه به شرایط رکودی حاکم در دنیا اینگونه اجلاس‌ها فرصت خوبی است تا کشورها بتوانند در کنار هم به صورت یکپارچه برای کریدورهای بین المللی تصمیم گیری کنند. از جمله با تعرفه‌گذاری واحد جذابیت را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به وجود آورند که پیشنهاد می‌شود همه کشورها تفاهم‌نامه‌های چند جانبه داشته باشند تا سیاست‌های واحد و یکپارچه را برای کریدورهای بین‌المللی اتخاذ کنند./

نظر شما